Kiedy ciśnienie opon jest zbyt wysokie, odpowiednie lub zbyt niskie?
Nieustannie jest to jedna z najważniejszych kwestii, jeśli chodzi o ogumienie: ciśnienie opon. Ponieważ pojazdy ciężarowe w większości jeżdżą po utwardzonych drogach, można stosować stosunkowo jednolite ciśnienie. Mimo wszystko mądrze jest odpowiednio je kontrolować, ponieważ można w ten sposób oszczędzić koszty paliwa oraz uniknąć uszkodzenia opon.
Maksymalne obciążenie
Maurits Bloem, nasz kierownik produktu ds. opon ciężarowych: „Kiedy klienci pytają nas o rady dotyczące prawidłowego ciśnienia opon, zawsze zakładamy wtedy sytuację po załadunku. Punktem wyjścia jest więc maksymalne obciążenie. W przypadku pojazdów ciężarowych nie ma bowiem niestety systemu zmiany ciśnienia, jak np. w przypadku opon rolniczych. Wyłącznie w sytuacjach, w których pojazd ciężarowy jeździ stale bez maksymalnego obciążenia, zalecamy inne ciśnienie opon”.
Sterowność prawdę ci powie
Szkody związane ze zbyt wysokim ciśnieniem są o wiele mniejsze niż w przypadku zbyt niskiego ciśnienia, jak opowiada Maurits Bloem: „W przypadku zbyt niskiego ciśnienia opona może ulec uszkodzeniu podczas jazdy. Po sterowności opony można stwierdzić, czy ciśnienie jest zbyt wysokie, odpowiednie, czy zbyt niskie. W szczególności w przypadku opon ciężarowych z technologią 3D, jak np. Aelous NEO Allroads D+ . W przypadku zbyt wysokiego ciśnienia jeździ się mniej stabilnie, ponieważ powierzchnia kontaktowa staje się zbyt mała. Nie można wtedy odpowiednio neutralizować sił bocznych. Kiedy ciśnienie opon jest prawidłowe, pojazd jedzie stabilnie. Kiedy ciśnienie opon jest zbyt niskie, ładunek naciska z większą siłą na opony, jazda jest mniej płynna, a także zużywa się więcej paliwa. Jeśli dzieje się to przez dłuższy czas, zmienia się skład mieszanki gumy w oponie w wyniku zwiększania się ciepła, a opona ulega nieodwracalnemu uszkodzeniu”.
Monitoring już niebawem
W ciągu pięciu lat około połowa parku pojazdów w Holandii będzie wyposażona w monitoring, dzięki któremu będzie można mierzyć, czy stosowane jest prawidłowe ciśnienie. Oto, co przewiduje Maurits Bloem: „Za pośrednictwem komputera pokładowego kierowcy będą mogli odczytywać ciśnienie opon i decydować o tym, czy coś należy zmienić. Czujnik w oponie będzie zapewniał podgląd w czasie rzeczywistym. Co sobotę 5 lub 6 pracowników będzie wyruszać w trasę, a ich zadaniem będzie wyłącznie kontrola ciśnienia opon. Wszystko to będzie możliwe za kilka lat dzięki czujnikom, które niebawem pojawią się na rynku”.
Chcą Państwo dowiedzieć się więcej?
Prosimy o kontakt z naszymi ekspertami pod numerem telefonu +48 (0)22 3071353. Chętnie odpowiedzą oni na pytania, które mają Państwo na temat opon ciężarowych!