Zapobieganie poślizgowi hydrodynamicznemu dzięki odpowiednim oponom ciężarowym
Większe ciśnienie wody niż ciężar
Maurits Bloem, nasz kierownik produktu ds. opon ciężarowych, wyjaśnia, na czym dokładnie polega zjawisko poślizgu hydrodynamicznego: „Kiedy dochodzi do poślizgu hydrodynamicznego kontakt między oponą a jezdnią zostaje zmniejszony, ponieważ między obiema tymi warstwami pojawia się woda. Dzieje się tak, kiedy ciśnienie, z którym woda oddziałuje na oponę jest większe od ciężaru opony. Właśnie dlatego do poślizgów hydrodynamicznych dochodzi o wiele rzadziej w przypadku pojazdów ciężarowych niż w przypadku samochodów osobowych. Mimo wszytko trzeba robić wszystko, aby temu zapobiegać. Oprócz tego różnicę robi fakt, że w przypadku pojazdów ciężarowych mamy do czynienia z dużym ciężarem i powierzchnią kontaktową”.
Wypieranie wody w kierunku wzdłużnym
W przypadku opon ciężarowych ciśnienie na metr kwadratowy jest bardzo duże. Wodę należy więc odpowiednio wypierać, aby nie dochodziło do poślizgów hydrodynamicznych, jak mówi Maurits Bloem: „Odprowadzanie odbywa się w kierunku wzdłużnym opony. Z tego względu opony ciężarowe powinny być wyposażone w rowki wzdłużne, którymi może być odprowadzana woda. Miejscem powstawania poślizgu hydrodynamicznego jest oś napędowa. Opony na tej osi muszą mieć dodatkowy rowek wzdłużny. Kiedy przednia oś ma odpowiednią przyczepność, a oś napędowa nie, pojazd zaczyna tracić równowagę”.
Wskazówka: wybierz opony Aeolus NEO Allroads
Chcą Państwo mieć pewność, że korzystają z właściwych opon, pozwalających na zapobieganie poślizgom hydrodynamicznym? Polecamy Państwu opony Aeolus NEO Allroads. Rowki wzdłużne tych opon sprawiają, że woda jest optymalnie odprowadzana w kierunku wzdłużnym.
Chcą Państwo dowiedzieć się więcej?
Prosimy o kontakt z naszymi ekspertami pod numerem telefonu +48 (0)22 3071353. Chętnie odpowiedzą oni na pytania, które mają Państwo na temat opon ciężarowych!