Jak twarda powinna być opona przemysłowa?
Za niskie, za wysokie - zawsze szkodliwe
Kilka przykładów (pomiary zrobione na podstawie idealnego (zalecanego) poziomu ciśnienia). 50% za niskie ciśnienie w oponie oznacza 80% krótszy okres użytkowania, 50% za wysokie ciśnienie to o 30% krótsze użytkowanie. Przy „zaledwie” 15% niższym ciśnieniu okres ten skraca się o 20%, podczas gdy ciśnienie jest o 15% za wysokie okres użytkowania jest krótszy o 10%.
Nie tylko na przykład (wyraźnie) za niskie ciśnienie ma negatywny wpływ na okres użytkowania. Jednocześnie zwiększa się ryzyko przedwczesnego uszkodzenia i braku bezpieczeństwa, ponieważ różne obszary ściany bocznej zbyt mocno się nagrzewają.
Prawidłowe określanie poziomu ciśnienia
Na co należy zwracać uwagę, aby prawidłowo określić poziom ciśnienia w oponie przemysłowej do prac ziemnych? Należy pamiętać o kilku kwestiach:
•Określenie całkowitej wagi danego pojazdu poprzez zapoznanie się z jego danymi fabrycznymi lub zważenie każdej osi.
•Określenie obciążenia na każdą z opon w przypadku (przenośnych) żurawi należy podzielić przez całkowitą wagę pojazdu, następnie przez liczbę osi oraz jeszcze raz przez 2. Upewnij się, że wliczasz w to także dodatkowe obciążenie na każdą z osi (np. w przypadku przeciwwagi dźwigów).
•Korzystaj z prawidłowych tabel dotyczących „maksymalnego obciążenia opony i jej ciśnienia” danego pojazdu.
•Zwracaj także uwagę na informacje dotyczące podróży i transportu.
•W przypadku pojazdów specjalnych, czasem jest to możliwe, aby tymczasowo zastosować niższe ciśnienie w oponach przy niskich prędkościach.
Środki ostrożności
W niektórych okolicznościach zaleca się, aby w ramach środków ostrożności stosować dodatkową ochronę opon w celu zminimalizowania przebicia ich. Jest to możliwe poprzez zastąpienie powietrza w oponie poliuretanem. Taka opona jest wtedy odporna na uszkodzenia i przebicia.