Montaż kół pojedynczych lub bliźniaczych w przypadku opon rolniczych?

W przypadku samochodów ciężarowych sprawa jest prosta: mamy do czynienia z osią pojedynczą lub podwójną. Jednak w sektorze rolnictwa wybór jest trudny: montaż kół pojedynczych czy bliźniaczych? Często zadają sobie Państwo to pytanie, jeżdżąc ciężkimi maszynami w trudnym terenie. Osiadanie, uszkadzanie gruntu, utrata przyczepność i zwiększanie zużycia paliwa... Wszystkie te powody skłaniają do rozważenia montażu kół bliźniaczych. Kiedy jednak podejmuje się właściwy wybór? Chętnie Państwu pomożemy w dalszej drodze!
bevestiging van wielen landbouw

Wady i zalety

Lepsze rozłożenie nacisku na podłoże, lepsza stabilność ciągnika i zwiększenie siły ciągnięcia – oto najważniejsze zalety montażu kół bliźniaczych. Obciążenie rozkłada się w tym przypadku na więcej opon, przez co mniej się ślizgają, a więc w mniejszym stopniu się zużywają. Dodatkowo w wyniku montażu kół bliźniaczych spada również zużycie paliwa.

Dodatkowe koło obok podstawowego koła ciągnika ma również pewne wady. Na przykład, jeśli chodzi o całkowitą szerokość maszyny. Dwie opony zamiast jednej robią jednak dużą różnicę, również jeśli jako dodatkową wybierze się wąską oponę. Inne wady to większy opór toczenia, mniejszy komfort i mniejsza sterowność.

Obciążenie, prędkość i ciśnienie powietrza

System kół bliźniaczych to praktyczne i ekonomiczne rozwiązanie. Warto jednak zadbać o to, aby maksymalnie go wykorzystać. Jeśli nie chcą Państwo na przykład powodować nadmiernego zagęszczenia gleby, należy jeszcze dostosować ciśnienie opon, kiedy decydują się Państwo używać dwóch opon po bokach. Wyłącznie wtedy montaż kół bliźniaczych przynosi wyraźne korzyści. Ma to związek ze stosunkiem trójstronnym między obciążeniem, prędkością a ciśnieniem powietrza.

Chcą Państwo dowiedzieć się więcej? Nasi eksperci chętnie Państwu pomogą!

Prosimy o kontakt telefoniczny pod numerem +48 (0)22 3071353 w celu uzyskania porad na temat montażu kół pojedynczych lub bliźniaczych.