Wybierz najlepszą oponę do danego zadania
Teoria
Trochę teorii. W końcu jest tylko jedna rzecz, która utrzymuje ciężar: nie opona, ale powietrze, które się w niej znajduje. Im opona ma większą objętość, tym więcej powietrza może w sobie pomieścić. A im bardziej zmniejsza się ciśnienie na cm2, tym szerszy staje się tor jazdy. I tym większe obciążenie opona jest w stanie wytrzymać, kiedy ciśnienie w niej wynosi 100%. Aby uzyskać szerszy tor, można również wybrać szerszą oponę. We wszystkich przypadkach mocny radialny karkas jest niezbędny dla solidnej i wytrzymałej opony. W połączeniu ze znacznym („fizycznym”) wzrostem liczby traktorów i maszyn stanowi podstawę do rozwoju opon o dużej objętości.
Duża objętość
Ze względu na zwiększoną nośność pojawiła się kiedyś opona o dużej objętości dla np. (samojezdnych) maszyn do nawożenia i kombajnów. W porównaniu z oponami standardowymi, w oponach tych mieści się więcej powietrza i mogą one wytrzymać większą masę. Są one większe i szersze, dzięki czemu mniej się zakopują. Opony o dużej objętości zapewniają dużą przyczepność przy tej samej średnicy zewnętrznej i obwodzie tocznym, co opona standardowa.
Należy pamiętać, że zwiększenie średnicy nie stanowi problemu pod kątem prawodawstwa. Jednak odnośnie szerokości istnieją pewne ograniczenia. Traktory nie mogą być szersze niż 3 metry. Jeśli wymiar ten jest powiększony o szersze opony, należy złożyć wniosek o zezwolenie.
Opona transportowa
Jeśli większość lub całość prac wykonywana jest na utwardzonych powierzchniach, zalecamy wtedy stosowanie opon transportowych. Są one wyjątkowe, ponieważ świetnie wytrzymują duże obciążenia. Innymi słowy, charakteryzują się one bardzo dużą wytrzymałością na obciążenia. Opona ta jest dość sztywna jeśli chodzi o karkas i nie nadaje się do zmian ciśnienia w oponach. Często posiada ona opasany karkas. Tego typu karkas jest wzmocniony stalowymi elementami i w związku z tym znacznie różni się od opony z nylonowym karkasem lub w całości stalowym karkasem, jak w Aeolus AE74. Ten ostatni typ opon jest często stosowany w maszynach do lżejszych zastosowań, takich jak przyczep do zboża czy prasy do belowania.
Opona flotacyjna
Opony flotacyjne lub IF charakteryzują się większą elastycznością ścian bocznych niż standardowe opony o tym samym obwodzie. Do pojazdu na tego typu oponach można także dodać do 20% więcej ładunku bez konieczności zwiększania ciśnienia w oponach. Poprawia to wydajność.
Możemy jednak pójść jeszcze dalej. Są to opony z technologią VF. Z tą oponą można zwiększyć ładnuek do 40% większa, przy tym samym ciśnieniu w oponie.
Główną zaletą opon o Very High Flexion (VF) jest to, że zapobiegają one w jak największym stopniu ubijaniu gleby. Podczas gdy mobilność na lądzie pozostaje optymalna w wilgotnych warunkach glebowych. Ponadto, ten typ opon umożliwia utrzymanie stałego (niskiego) ciśnienia w oponie przy każdej prędkości. Daje to dodatkową oszczędność czasu, a co za tym idzie przyczynia się do efektywności.
W razie pytań prosimy o kontakt z naszymi ekspertami. Znają oni wszystkie opony i chętnie pomogą Państwu określić, która jest najlepsza w Państwa sytuacji.