Czym różnią się od siebie opony radialne i diagonalne?
Opony radialne
Opony radialne zostały stworzone w 1946 roku przez firmę Michelin. Chciano uzyskać elastyczniejszą oponę, która byłaby w stanie lepiej tłumić nierówności nawierzchni. Opona ta jest również wytrzymalsza, co pozwala na jeszcze lepsze wykorzystanie mocy maszyny.
W przypadku opon radialnych stalowe warstwy kordu sięgają stopek i są ułożone pod kątem prostym względem linii środkowej opony, a osnowa jest ograniczona opasaniem. Ponieważ warstwy kordu są ułożone prostopadle względem siebie, boki opon radialnych są bardzo elastyczne. Na rysunku wyraźnie widać, że opona radialna składa się z wielu warstw. Dolną warstwę tworzą stalowe warstwy kordu, które pozwalają tym oponom uzyskać ich najważniejsze właściwości.
Zalety opon radialnych to:
- Lepsze prowadzenie samochodu i lepszy kontakt z nawierzchnią
- Większy komfort jazdy dzięki elastyczności boków
- Ograniczone nagrzewanie przy wysokich prędkościach
- Większa odporność na uszkodzenia bieżnika
Wady opon radialnych to:
- Opona jest głośniejsza z powodu twardego bieżnika
- Delikatne boki są podatne na uszkodzenia w przypadku pojazdów, które np. mają niekiedy kontakt z krawężnikiem
- Drobne nierówności nawierzchni są słabiej tłumione, ponieważ opony radialne posiadają stalowe opasanie
Opony diagonalne
Opony diagonalne są stosowane od 1898 roku, kiedy to zastąpiły opony wytwarzane w całości z gumy. W przemyśle samochodowym były one standardem, zanim na rynek weszły opony radialne.
W przypadku opon diagonalnych warstwy osnowy składają się z nylonowych nitek. Są one umieszczone w bieżniku i boku opony skośnie względem siebie pod kątem 55 stopni. Opony diagonalne są stosowane głównie na potrzeby prac w portach (np. w wozach bramowych). Na rysunku widać, w jaki sposób poszczególne warstwy zachodzą ukośnie na siebie.
Zalety opon diagonalnych to:
- Duża stabilność pojazdu
- Właściwości samoczyszczące na gliniastym podłożu
- Większa odporność na uszkodzenia boków
Wady opon diagonalnych to:
- Duże opory toczenia, w wyniku czego opona szybko się nagrzewa
- Mniejszy komfort jazdy z powodu sztywności opon