Czym różnią się od siebie opony radialne i diagonalne?

Opony radialne i diagonalne to 2 pojęcia, które często pojawiają się również w kontekście opon do robót ziemnych. Różnica między tymi dwoma rodzajami opon wiąże się z ich budową.

Opony radialne

Opony radialne zostały stworzone w 1946 roku przez firmę Michelin. Chciano uzyskać elastyczniejszą oponę, która byłaby w stanie lepiej tłumić nierówności nawierzchni. Opona ta jest również wytrzymalsza, co pozwala na jeszcze lepsze wykorzystanie mocy maszyny.

W przypadku opon radialnych stalowe warstwy kordu sięgają stopek i są ułożone pod kątem prostym względem linii środkowej opony, a osnowa jest ograniczona opasaniem. Ponieważ warstwy kordu są ułożone prostopadle względem siebie, boki opon radialnych są bardzo elastyczne. Na rysunku wyraźnie widać, że opona radialna składa się z wielu warstw. Dolną warstwę tworzą stalowe warstwy kordu, które pozwalają tym oponom uzyskać ich najważniejsze właściwości.

Zalety opon radialnych to:

  • Lepsze prowadzenie samochodu i lepszy kontakt z nawierzchnią
  • Większy komfort jazdy dzięki elastyczności boków
  • Ograniczone nagrzewanie przy wysokich prędkościach
  • Większa odporność na uszkodzenia bieżnika

Wady opon radialnych to:

  • Opona jest głośniejsza z powodu twardego bieżnika
  • Delikatne boki są podatne na uszkodzenia w przypadku pojazdów, które np. mają niekiedy kontakt z krawężnikiem
  • Drobne nierówności nawierzchni są słabiej tłumione, ponieważ opony radialne posiadają stalowe opasanie

> Zobacz wszystkie opony radialne

Opony diagonalne

Opony diagonalne są stosowane od 1898 roku, kiedy to zastąpiły opony wytwarzane w całości z gumy. W przemyśle samochodowym były one standardem, zanim na rynek weszły opony radialne.

W przypadku opon diagonalnych warstwy osnowy składają się z nylonowych nitek. Są one umieszczone w bieżniku i boku opony skośnie względem siebie pod kątem 55 stopni. Opony diagonalne są stosowane głównie na potrzeby prac w portach (np. w wozach bramowych). Na rysunku widać, w jaki sposób poszczególne warstwy zachodzą ukośnie na siebie.

Zalety opon diagonalnych to:

  • Duża stabilność pojazdu
  • Właściwości samoczyszczące na gliniastym podłożu
  • Większa odporność na uszkodzenia boków

Wady opon diagonalnych to:

  • Duże opory toczenia, w wyniku czego opona szybko się nagrzewa
  • Mniejszy komfort jazdy z powodu sztywności opon

> Zobacz wszystkie opony diagonalne